Метод
«Сенкан» —
це форма вільного вірша з п'яти рядків,
що синтезує інформацію, яку отримали
під час вивчення нового матеріалу. Цей
вид роботи використовують як інструмент,
щоб спонукати учня до розмірковування
над темою. Сенкан — це п'ятирядковий
неримований вірш із 11-12 слів.
1-й
рядок —
тема (іменник, який є темою сенкану);
2-й
рядок —
записують два слова — прикметники, що
є означеннями теми;
3-й
рядок —
дія (3 дієслова), пов'язані з темою;
4-й
рядок —
фраза з чотирьох слів, що виражає
ставлення до теми, висловлюється
розуміння теми;
5-й
рядок —
записують одне слово — іменник, що є
синонімом (висновком) до теми.
Формула
зі складання сенкану
1.
Тема (іменник).
2.
Опис (два прикметники).
3.
Дія (три дієслова).
4.
Ставлення (фраза-чотири слова).
5.
Перефразування змісту (одне слово).
«Сенкан»
можна використовувати на стадії
актуалізації знань, перевірки домашнього
завдання, усвідомлення, закріплення,
повторення матеріалу. Розвиває в
учнів здатність узагальнювати,
систематизувати інформацію, схоплювати
складні ідеї та оформляти їх коротко.
Це вимагає ретельного обмірковування
на основі глибокого розуміння
матеріалу.
Метод
«Ґронування» («Асоціативний
кущ»)
Стратегія
навчання, що спонукає учнів вільно
розмірковувати, відкрито висловлюватися
на певну тему. Вона спрямована на
стимулювання мислення про зв'язки
між окремими поняттями. Для роботи
обирають опорне слово чи поняття,
словосполучення. Відповідно до нього
добирають слова за певними зв'язками.
Цю стратегію використовують на етапі
актуалізації знань, перевірки домашнього
завдання, подавання нового матеріалу,
закріплення.
Етапи ґронування:
Етапи ґронування:
1)
написати центральне слово чи
словосполучення;
2)
записати слова та фрази, що спадають на
думку учня з обраної теми;
3)коли
всі ідеї записані, установити там, де
це можливо, зв'язки між поняттями.
Правила,
яких слід дотримувати:
1)
записувати все, що спадає на думку;
2)
не зупинятись, доки є час на ідеї;
3)
встановити якомога більше зв'язків.
Ґронування
— це різновид роботи з письма, що може
стати потужним інструментом для
залучення до письма учнів, неохочих
писати. Ця стратегія допомагає тому,
хто хоче краще зрозуміти самого себе,
свої знання, переконання щодо теми.
Оскільки ґронування є письмовим видом
діяльності, воно може пояснити авторові
поняття та зв'язки, які він до цього міг
не усвідомлювати. Після завершення
ґронування слід з'ясувати, як учні можуть
використати отримані знання у
наступній роботі над текстом. Можна
скласти «ґроно» на початку вивчення
теми, а потім доповнити його під час
закріплення.
«Збережіть
останнє слово за мною»
Методика
стимулює міркування та роздуми після
прочитаного тексту. Учень, який розпочинав
обговорення твору чи описаної у тексті
події, учинок, передає естафету іншому.
Після обговорення слово повертається
до того, хто розпочинав. Таким чином,
він отримує право підбити своєрідний
підсумок, погодившись з тим, що говорили
інші, чи заперечити, доводячи свою думку.
«Діаграма
(кола) Венна»
Діаграма
Венна будується на двох або більше
великих колах, що частково накладаються
одне на одного так, що посередині
утворюється спільний простір. Інформацію,
що стосується кожної проблеми, фіксують
в окремому коло, а в спільну частину
записують інформацію, що стосується
всіх виділених складових. Цю стратегію
можна використовувати на етапі перевірки
домашнього завдання, усвідомленні
змісту та закріплення. Варто пам'ятати,
що важливим етапом роботі є синтез:
пошук спільної площини для всіх виділених
учителем кіл.
Після
двохвилинної самостійної роботи груп
учителі слід надати кожній групі
слово для коментарів або створити у
класній кімнаті «галерею», прикріпивши
створені групові діаграми на стінах з
їх подальшим оглядом. Застосування
цього виду роботи допомагає учням глибше
зрозуміти зміст виучуваного матеріалу,
суть поняття знайти першопричини подій,
проаналізувавши факти.
«Порушена
послідовність»
Форма
роботи спрямована на перевірку знання
учнями художнього твору. Учитель
виписує важливі, на його думку, фрагменти
тексту на окремих картках. Кількість
карток залежить від обсягу тексту,
знання якого перевіряє вчитель. Учням
пропонують відтворити текст із
запропонованих частин якомога ближче
до авторського варіанту.
Стратегія
є доволі ефективною для перевірки
домашнього завдання, її можна
застосовувати на уроках перевірки рівня
компетентності школярів. Учням
пропонують кілька речень з тексту,
записаних у порушеній послідовності.
Вони об'єднуються в групи. Кожна група
повинна запропонувати свою послідовність
поданих речень. Результат фіксують
на дошці або окремих аркушах паперу.
Учні читають текст і перевіряють, а
згодом обговорюють.
«Кероване
читання або читання з передбаченням»
Після
ознайомлення з назвою тексту, його
автором перед читанням учитель
ставить учням запитання, що дають змогу
зробити припущення, про що саме буде
текст (учні можуть висловлюватися,
працюючи у парах чи групах). Текст
розподіляють на частини, надалі учні
читатимуть його частинами. Зупинятися
бажано на найцікавіших місцях, щоб
створити таємничу ситуацію очікування.
Після читання це передбачення аналізують.
Можна читати текст і заповнювати таблицю. Учні вчаться розуміти текст, робити припущення, міркувати над змістом, порівнювати та оцінювати. На дошці креслять таблицю і заповнюють її під час читання. Прочитавши заголовок, учні роблять перше припущення, а вчитель записує його в таблицю. Далі читають першу частину тексту, відповідають на запитання: «Що відбулося?». Згодом обговорюють, які саме припущення були правильними (за потреби зачитують докази з тексту).
Дуже цікаво працювати за методом «читання з передбаченням». Свої передбачення учні можуть фіксувати у спеціальній таблиці. Після цього читають наступну частину тексту та перевіряють передбачення (справдилися чи не справдились очікування). Цей вид роботи подобається учням, адже читати текст із передбаченням значно цікавіше. Діти почуваються співавторами, творцями, адже беруть активну участь у процесі навчання. Зміст прочитаного тексту глибше сприймається й довше зберігається в пам'яті.
Можна читати текст і заповнювати таблицю. Учні вчаться розуміти текст, робити припущення, міркувати над змістом, порівнювати та оцінювати. На дошці креслять таблицю і заповнюють її під час читання. Прочитавши заголовок, учні роблять перше припущення, а вчитель записує його в таблицю. Далі читають першу частину тексту, відповідають на запитання: «Що відбулося?». Згодом обговорюють, які саме припущення були правильними (за потреби зачитують докази з тексту).
Дуже цікаво працювати за методом «читання з передбаченням». Свої передбачення учні можуть фіксувати у спеціальній таблиці. Після цього читають наступну частину тексту та перевіряють передбачення (справдилися чи не справдились очікування). Цей вид роботи подобається учням, адже читати текст із передбаченням значно цікавіше. Діти почуваються співавторами, творцями, адже беруть активну участь у процесі навчання. Зміст прочитаного тексту глибше сприймається й довше зберігається в пам'яті.
Метод
«Рюкзак»
Метод етапу
рефлексії дає можливість залучати
кожного учня до роботи на цьому етапі,
зокрема кожен учень стисло записує на
папері відповідь на запитання: «Які з
тих знань і умінь, що отримано на
уроці, він візьме із собою для використання
на інших уроках, для виконання
домашнього завдання?». Аркуші із
відповідями складають у рюкзак
(уявний чи справжній). Вибірково
ознайомлюються із ними.
Метод дає
можливість:
• виділити
головне, визначити важливість матеріалу;
• вносить
в урок елемент гри;
• дає
можливість залучити до роботи всіх
учнів;
• надає
вчителеві інформацію про кожного учня,
про методи роботи, що сподобались
їм;
• створює
основу для проведення мотивації на
наступних уроках.
Метод
«Сюрприз»
Цей метод
можна використовувати на етапі рефлексії,
що дає можливість швидко та цікаво
його провести. До початку уроку вчитель
готує картки, що стисло ілюструють
матеріал уроку і потребують коментарів:
розпізнавання формул, заповнення
пропусків у словах тощо. Картки
поміщають у яскраву «чарівну скриньку».
Під час підбиття підсумків учні
дістають зі скриньки картку і розв'язують
завдання. Метод використовують для
опрацювання результатів уроку, на якому
були використано комплексні знання
(наприклад, застосовували декілька
способів розв'язання задачі, формул чи
правил). Завдяки цьому методу вчитель
плавно переходить до коментування
домашнього завдання, він надає вчителеві
та учням інформацію про необхідність
коригування знань.
Метод
«Мозкового штурму»
Прийом
допомагає знаходити нові рішення,
учить застосовувати здобуті знання на
практиці. Доречно використовувати для
збирання найбільшої кількості ідей,
фактів під час роботи в парах, групах
або фронтально. Під час «мозкового
штурму» учні можуть висловлювати
будь-які думки з приводу запропонованої
теми. Учитель занотовує всі висловлення
учнів, навіть найабсурдніші. Жодна ідея
не може бути поганою. Цей прийом
активізує роботу дітей, допомагає їм
розкритися, порівняти різноманітні
думки і знайти багато нового та цікавого.
У безперервному пошуку народжується
істина, нові думки породжують нові
відкриття.
Метод «Знаємо
— хочемо дізнатися — дізналися»
Метод можна
використати для того, щоб структурувати
цілий урок. У процесі роботи спочатку
вчитель просить подумати учнів над тим,
що їм відомо з теми цього уроку, поставити
запитання з цієї теми та знайти
відповіді на них. Теорія навчання
наголошує, що активне навчання краще,
ніж пасивне. Учні вчаться краще, якщо
вони:
• пригадують
відоме;
• ставлять
запитання;
• підтверджують
свої нові знання.
Учитель
креслить таблицю на дошці чи на великому
аркуші паперу. Просить учнів назвати
те, що їм відомо з цієї теми. Записує
їхні ідеї в стовпчик «Що відомо?».
Просить учнів поставити запитання
з цієї теми. Спочатку вони можуть
проаналізувати вже відоме та відзначити,
де їхні знання є неповними. Учитель
записує їхні запитання до таблиці у
стовпчик «Про що хочемо дізнатися? ».
За потреби, додає кілька власних
запитань. Далі учням необхідно прочитати
текст, прослухати розповідь учителя,
щось вивчити або виконати певне
дослідження. Учням слід нагадувати, щоб
шукали відповіді на власні запитання
та відзначали всі нові ідеї, на які не
очікували.
Учні повідомляють про те, що вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, що знайшли на свої запитання у підручнику, а потім — усі цікаві або важливі ідеї, що виявили. Учитель записує це до таблиці в стовпчик «Про що дізналися?»
Учні повідомляють про те, що вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, що знайшли на свої запитання у підручнику, а потім — усі цікаві або важливі ідеї, що виявили. Учитель записує це до таблиці в стовпчик «Про що дізналися?»
«Що
відомо?»
|
«Про
що хочемо дізнатися?
»
|
«Про
що дізналися?»
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий